FANDOM

nie pamiętam przez kogo stworzony, na pewno modyfikowany przez Tasardura ;]

Opracowanie przygotowane w oparciu o Log zmian z wersji v7030, brak danych poprzednich.

I. Autoexp

Bazowa ilość expa zwiększona:
2 razy (poziom 1-10)
3 razy (poziom 11-20)
4 razy (poziom 21-24)
5 razy (poziom 25-29)
6 razy (poziom 30-34)
7 razy (poziom 35+)

Oczywiście jak zawsze: exp za moby zmniejsza wartość autoexpa jaki zostanie nam przydzielony. Autoexp to nie "doexpiacz" tylko bardziej "wyrównywacz" pozwalający wybierać lokacje, do których chodzimy nie tylko pod względem zdobywanego expa, ale także pod względem fabuły oraz dobrej zabawy.

II. Oceny za autoexpa

Likwidujemy system szkolny ocen. Rozumiem, że w pewnym sensie niezadowolenie niektórych osób z bycia "ocenianym" za RPG. Dodatkowo system szkolny także nie pomagał, gdyż wszystko poniżej 4 było uznawane za kiepską oceną, wręcz karą i działało demotywująco na osoby, które starały się (w miarę swoich możliwości), jednak ich starania nie przykonywały MG, którzy często nie mieli serca dawać ocen niższych niż 4. W rezultacie 85% postaci miało same 4 i 5, nikt nie miał 6, kilka osób miało 3, nikt prawie nie miał 2, nikt nie miał 1, nikt nie miał 0.
Stary system działał na takiej zasadzie: (w nawiasie "moc oceny")
0 - ultra obniżenie (-200)
1 - wysokie obniżenie (-40)
2 - niewielkie obniżenie (-20)
3 - brak zmian (0)
4 - lekkie podwyższenie (+20)
5 - większe podwyższenie (+40)
6 - duże podwyższenie (+60)

Zmieniamy system szkolny na nagrody- diamenty. MG może przyznać od 0 do 6 diamentów.

MG: Biorąc pod uwagę ostatnie kilka dni / godzin uważam, że...
0- nadużywasz systemu autoexpa* (-100)
1 - twoje odgrywanie nie zasługuje na żadne wyróżnienie. (0)
2 - twoje odgrywanie na przyzwoitym poziomie. (+5)
3 - odgrywasz nieco ponad średnią. (+10)
4 - odgrywasz solidnie, prowadzisz naprawdę ciekawie swoją postać. (+20)
5 - prezentujesz wyśmienity poziom odgrywania, zachęcający MG do prowadzenia przygód. (+30)
6 - powalasz na kolana swoim odgrywaniem oraz prowadzeniem postaci. (+40) Generalnie te wartości punktowe zależą od mnóstwa czynników, jednak generalnie pierwsza ocena o mocy (+60) dałaby graczowi 30 "punktów", podczas gdy druga taka sama ocena od innego MG dodałaby tylko 10 "punktów", czyli łącznie 40. Chodzi mi tutaj bardziej o zobrazowanie zmian balansu nagród w stosunku do starego systemu.

  • Przez nadużycia rozumiem:
    -Zostawianie postaci AFK w tłumie znajomych, którzy odgrywają by nabijały nam expa. Mówimy tutaj o nieco dłuższym czasie np 15-30 minut bez dawania znaku życia. MG wyśle PW takiej osobie, jeśli nie dostanie odpowiedzi w przeciągu 15 minut to uzna, że expi na rozmowach kolegów. Jeśli kogoś nie ma na dłużej w grze to niech wyjdzie do pokoju w karczmie, bądź się wyloguje.
    -Ominięcie systemu sprawdzającego aktywność postaci i zostawianie jej w jednym miejscu na kilka godzin (np na noc). Oczywiście jeśli autexp się wyłaczył to można sobie zostawić postać na godzinę / dwie np w pokoju w karczmie.
    -Bezsensowne, bezczelne spamowanie "makrami" tekstowymi w celu zdobycia jak największej ilości expa za rozmowy
    -Wszystkie pokrewne nadużycia systemu
    => Innymi słowy każdy otrzymuje ogromną pulę premii związanych z odgrywaniem. To są nagrody promujące RPG i są bardzo wysokie. Używanie ich w celach sztucznego nabijania poziomów będzie się wiązało z drastycznym obniżeniem: expa za potwory, expa za rozmowy oraz samego autoexpa.

III. Exp za potwory.

Autoexp zawsze dawał tzw "punkty", im wyższa ocena tym więcej punktów. Punkty te teoretycznie wpływały na ilość zdobywanego expa za potwory. Teoretycznie, gdyż tabela została przygotowana zakładając, że postać otrzymuje kilka ocen dziennie. Teoretycznie miała dawać max 50% bonusowego expa za moby u super odgrywajaćych mających ponad 300 punktów, w praktyce mało kto miał powyżej 20 puntów, więc ewentualny bonus wynosił 2-6%.

Wraz z tą aktualizacją zostało to wszystko poprawione i zmodyfikowane biorąc pod uwagę ilość punktów jakie mają postaci w tej erze. Co to zmieni? Zazwyczaj osoby dobrze odgrywające rzadziej "expią", dzięki tej zmianie podczas wypraw łatwiej będzie im "nadgonić" osoby mniej odgrywające i bardziej expiące. Osoba mająca oceny 4 i 5 od kilku MG na SD zwykle ma około 15-20 punktów. Przypominam, że ujemne punkty można zdobyć tylko poprzez nadużywanie systemów mających promować odgrywanie.

EXP za moby
0-2 pkt = brak zmian
3-4 pkt = +5%
5-6 pkt = +10%
7-8 pkt = +15%
9-10 pkt = +20%
11-12 pkt = +25%
13-14 pkt = +30%
15-16 pkt = +35%
17-18 pkt = +40%
19-20 pkt = +45%
21-22 pkt = +50%
23-24 pkt = +55%
25-26 pkt = +60%
27-28 pkt = +65%
29-30 pkt = +70%
31-32 pkt = +75%
33-34 pkt = +80%
35-36 pkt = +90%
36+ pkt = +100% (2x więcej expa niż normalnie)
UJEMNE punkty:
-9 do -1 = kara -25%
-19 do -10 = kara -35%
-39 do -20 = kara -50%

Aha, wcześniej postaci nieocenione przez MG miały 25% mniej expa do czasu pierwszej oceny. Zostało to zliwkidowane. Nowe postaci otrzymują 100% expa.

IV. Exp za rozmowy:
Globalne zmiany:
15-krotne zwiększenie minimalnej wartości expa za rozmowy
10-krotne zwiększenie maksymalnej wartości expa za rozmowy
Nagrody są przydzielane o 30-50% rzadziej.

Ponadto autoexp modyfikuje dodatkowo ostateczną wartość expa za rozmowy:
0-4 pkt = premia 10%
5-9 pkt = premia 20%
10-14 pkt = premia 30%
15-19 pkt = premia 40%
20-24 pkt = premia 50%
25-29 pkt = premia 60%
29+ pkt = premia 70%
Punkty ujemne:
Poniżej 0 pkt = kara -50%
Poniżej -50 pkt = kara -90%

Co z osobami odgrywającymi małomówne postaci? Emotki też się liczą do expa z rozmowy. Takie postaci mogą skupić się na opisywaniu reakcji postaci, jej substelnych ruchów, widocznych na twarzy emocji, czynności jakimi się postać zajmuje itd.